رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گفت: مراقب شایعات در فضای مجازی باشید همه ما با شایعات زیادی در فضای مجازی مواجه شده‌ایم و هرگاه افراد مشتاق ، جست‌وجو درباره موضوعی باشند و اخبار مناسب یا معتبر موجود نباشد، زمینه برای شایعات مختلف فراهم می‌‌شود. 
کد خبر: ۱۰۲۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲ 04 January 2022

 


به گزارش تابناک مرکزی، سرهنگ" احسان آنقی"افزود: افراد فرصت‌طلب در زمان وقوع رویدادهای مهم برای مطرح کردن خود و دیده شدن و جلب‌توجه دیگران با شگردهایی نظیر توسل به انواع دروغ‌ها و شایعات و انتساب آن‌ها به افراد و شخصیت‌ها و سلبریتی‌ها و استفاده از تصاویر و عکس‌های وقایع مربوط به سال‌های گذشته سعی در جلب‌ توجه دیگران می کنند.
وی یادآورشد: نمونه‌هایی از این شایعات، اتفاقاتی از زندگی چهره‌های مشهور، پیام‌های جعلی با محتوای تحریک‌کننده احساسات، شایعات علمی مربوط به خطرات و یا شایعات انتخاباتی در بازه زمانی خاصی می‌باشد.
سرهنگ آنقی افزود : نگاه به آمار شایعات رایج در فضای مجازی به خصوص در زمان‌های خاص به ما کمک می‌کند که نسبت به این‌گونه خبرها حساس‌تر باشیم و به‌ راحتی هر پیام در فضای مجازی را باور نکنیم.
وی ادامه داد: شایعات برای جلب‌ توجه یا انتقال اضطراب درونی گوینده به جامعه در موقعیت زمانی حساس که خبری مهم و اضطراب آفرین است مطرح می‌شود و گوینده‌ پیامی بدون پایه و اساس را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.
اين مقام انتظامي با اشاره به مفاد قانونی این موضوع بیان داشت:ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای (مصوب ۱۳۸۸) مقرر کرده است که هر كس به‌ قصد اصرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌ وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اكاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، از زبان خود یا به‌عنوان نقل‌ قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، و ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امكان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار